Marianne började spela fiol som tioåring, och tog fiollektioner tills hon var 16, Efter det följde ett antal år då hon underhöll sitt fiolspelande i ett spelmanslag, tills hon lade fiolen helt åt sidan för att satsa på sången. 1995 mötte hon dock åter sin barndoms fiollärare, som övertalade henne att börja igen och till och med lånade henne en av sina fioler tills hon kunde köpa en egen. Tyvärr fick hon 2000 en hörselskada tillsammans med ljudkänslighet och tinnitus, och 2005 bytte hon därför ut fiolen mot den mörkare violan. Hon spelade viola tills 2011 då hon blev tvungen att sluta helt. I november 2016 avled hennes forne fiollärare, och det plus bättre hörapparater fick henne att bestämma sig för att försöka med fiol igen och gjorde verklighet av sin dröm att skaffa en elfiol. På våren 2017 började hon ta fiollektioner igen och kunde också köpa en akustisk fiol.
Marianne var med i Kristinehamns Stråkorkester mellan 1996 och 2007 och alternerade där mellan första och andra fiol tills 2005 då hon gick över till viola. Och både under sin barndom och som vuxen har hon spelat i spelmanslag och är i dag medlem av spelmanslaget Käringstans Hovkapell i Stockholm. Bland hennes sologigs med fiolen skall nämnas två persiska bröllop 2010 och 2011, där hennes repertoar inkluderade ett par persiska bröllops / kärlekslåtar!
Under läsåret 2024 / 2025 har hon också gått en distanskurs i folkmusik på Härnösands folkhögskola.
Just nu är hennes största dröm att hitta en piano - och / eller gitarrackompanjatör att samarbeta med, och hon är tillgänglig för gigs och studioarbete.
Nedan är tre videos med Marianne på fiol.
FOTO: Christa Wolf
